Dashboard Leerresultaten

Dashboard Leerresultaten Melior Advies is vernieuwd

Wil je inzicht in de referentieniveaus van de school? Met het vernieuwde dashboard van Melior Advies krijg je inzicht in de huidige en toekomstige opbrengsten van de school. Daarmee houden we rekening met de schoolweging van de school, een landelijke benchmark en de nieuwste normen van de onderwijsinspectie. En de resultaten zijn handig weergegeven in grafieken, dus trends en ontwikkelingen zijn duidelijk en inzichtelijk.

Deze versie is geschikt voor Cito – Leerling In Beeld. Heb je een ander leerlingvolgsysteem?

  • IEP – In het IEP-leerlingvolgsysteem is de prognose van de referentieniveaus zichtbaar in Ontwikkellijn 1F en Ontwikkellijn 2F. Je hebt daarom geen Melior Dashboard nodig.
  • DIA – We gaan er vanuit dat de prognose van de referentieniveaus ongeveer hetzelfde werkt als bij Cito. We onderzoeken of een apart dashboard voor Dia nodig is.


Wat is nieuw?

De versie 2024 is grondig herzien:

  • De resultaten zijn weergegeven in makkelijk afleesbare grafieken. Dus geen pagina vol cijfers meer.
  • Het landelijk gemiddelde is gebaseerd op nieuwe benchmark-gegevens van de onderwijsinspectie. Ook de signaleringswaarden uit 2024 zijn toegevoegd.

Tip: heb je nog geen eigen doelen geformuleerd? Gebruik de brochure 'Stap voor stap naar schooleigen doelen' van de PO-raad. De meest recente versie kun je hier vinden.

 

Wat levert het dashboard je op?

Je hebt inzicht in de behaalde referentieniveaus uit het verleden. Niet alleen totaalopbrengsten op referentieniveau 1F en 2F/1S, maar ook per vakgebied.

Je krijgt een beeld of de huidige groepen je schoolambities gaan halen. Daarvoor wordt een prognose gemaakt van de te behalen referentieniveaus in groep 8. Uniek, want dit kun je niet vinden in Parnassys of Esis!

 

De data is in beeld. En dan…?

Een breed beeld van de onderwijskwaliteit, door verschillende data te gebruiken, nodigt uit om verbeteringen door te voeren. Wat kan beter? Aan welke knoppen kun je draaien op het gebied van bijvoorbeeld aanbod, didactisch handelen, differentiatie? Maar kijk ook naar kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur in de school. Je kunt het samenhangende beeld uit de data gebruiken om een plan te maken om de resultaten te verbeteren.

Wil je ondersteuning bij het gebruik van het gebruik van het dashboard, door een adviseur van Melior Advies? Neem gerust contact op via info@melioradvies.nl


Andere handige hulpmiddelen

Wil je je data vertalen in een integraal plan? Gebruik de praatplaat Blijvende impact op leren als onderlegger bij een goed gesprek. Dit hulpmiddel geeft een aantal verdiepende vragen om je gesprek diepgang te geven.

Wil je de kwaliteitscycli in de school aanpakken? Er zijn veel wetenschappelijke inzichten over onderwijs en leren. De praatplaat Focus op leren verbindt deze wetenschappelijke kennis aan een stevige kwaliteitscyclus. Een handig hulpmiddel om met elkaar te spreken over aanbod, de aanpak van de cruciale doelen binnen een blok en gedifferentieerd leerkrachthandelen in de klas. Uiteraard kan Melior Advies hierin ondersteunen.

 

Waarop is het dashboard gebaseerd?

Cito heeft in april 2024 een artikel gepubliceerd :"Referentieniveaus Leerling in beeld PO". Op deze publicatie is dit Melior dashboard gebaseerd. In het artikel is weergegeven hoe op groepsniveau gekeken kan worden in hoeverre de groep op weg is om referentieniveau 1F, 2F of 1S te halen.

  • Het percentage leerlingen met vaardigheidsniveau I+ t/m V, excl. V- is op weg naar het behalen van referentieniveau 1F. Het percentage leerlingen met V- haalt 1F dus waarschijnlijk niet.
  • Voor referentieniveau 2F en 1S verschilt de prognose per vakgebied:
    • Begrijpend lezen: A+ t/m C is op weg naar 2F
    • Rekenen-Wiskunde: I+ t/m II is op weg naar 1S
    • Taalverzorging: I+ t/m III is op weg naar 2F, alleen het onderdeel niet-werkwoorden.

Cito noemt daarbij 3 aandachtspunten:

  • Hoe kleiner de groep is, des te groter het effect van een individuele leerling is op de percentages. Wees dus bij kleine groepen voorzichtig met je conclusies.
  • Pas deze werkwijze niet toe op individuele leerlingen.
  • Hoe lager de groep, des te voorzichtiger je moet zijn met uitspraken over het wel/niet behalen van referentieniveaus aan het eind van de basisschool. Er is immers nog veel tijd om aan basisvaardigheden te werken.

Meer informatie is te vinden in het artikel, te vinden in Cito - Leerling In Beeld in het tabblad Help.

 

Direct contact met een adviseur?

Uiteraard werken we ook voor jou op maat. Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden.

Maaike Smits msmits@melioradvies.nl of 06-1338 6242

Tanja Vergeer tvergeer@melioradvies.nl of 06-2390 4390

Henk van der Woude hvanderwoude@melioradvies.nl of 06-1365 1382

 

Interim intern begeleider

Is op dit moment geen intern begeleider aanwezig op school die dit kan oppakken? Denk eens aan een interim intern begeleider van Melior Advies.

Dashboard aanvragen

  • Na het aanvragen ontvang je een mail met de downloadlink (deze kan in je spam terechtkomen). Mocht je hem binnen een uur niet ontvangen, stuur dan een mail naar info@melioradvies.nl o.v.v. dashboard.