EDI: trucje of duurzame verandering?

‘Hoe kan het toch dat ik met mijn team nergens terecht kan om voorbeelden van goede EDI-lessen te bekijken’ verzucht een directeur deze week tegen mij. Haar wens om een deel van de studiedag te besteden aan het ophalen van goede voorbeelden bij andere scholen, krijgt ze niet goed uitgewerkt. Uiteindelijk waaiert het team uit in de regio, om her en der wat op te halen. Dit terwijl veel scholen aangeven volgens het instructiemodel te werken. Een herkenbaar beeld, ook vanuit onze audits: we zien weinig ‘expliciet’ van EDI terug in de praktijk van alledag.  

Dat EDI een effectief instructiemodel is, daar zijn de meeste professionals het wel over eens. Hoe je deze verandering van lesgeven in je school implementeert is een ander verhaal. De stap van een inspirerende workshop naar het daadwerkelijk veranderen van je eigen gedrag als leerkracht is een teamgericht veranderproces. 

Dat is precies het uitgangspunt van Melior adviseurs in een EDI-traject. Hoe ga je met je team door de leerkuil naar nieuwe EDI-vaardigheden? Wat zijn de essentiële observatiepunten waarin je verschil ziet tussen instructie en expliciete instructie? Diepgaande verandering gaat over overtuigingen van waaruit je als leerkracht afstemt op je groep. Juist met deze overtuigingen gaan we aan de slag in een EDI-traject. Het inzetten van wisbordjes en beurtenstokjes zijn veranderingen in de bovenstroom: maar wat verandert er werkelijk in je denken over jouw impact op het leren van leerlingen?  

Benieuwd hoe je deze verandering duurzaam neerzet in jouw school? Zodat met het weggaan van de adviseur ook EDI staat als een huis: kom maar kijken en leren! Voor meer informatie, Maaike Smits

Laat een reactie achter